سعید مذبوحی
Contact me
My Profile
Blog Author(s) سعید مذبوحی
Previous Months Home Archive شهریور ٩۱ تیر ٩۱ خرداد ٩۱ اردیبهشت ٩۱ فروردین ٩۱ اسفند ٩٠ بهمن ٩٠ دی ٩٠ آذر ٩٠ آبان ٩٠ مهر ٩٠ آذر ۸٩ خرداد ۸٩ اسفند ۸۸ More ...
      هم اندیشی مطالعات برنامه درسی ()
بازنگری روندهای برنامه درسی در یک قرن اخیر by: سعید مذبوحی

1 .(ACADEMIC SCIENTISM)(1890-1916)علم گرایی آکادمیک:نفوذ دانشگاهها در شکلدهی به برنامه درسی برای آموزش وپرورش پایه وتاثیرنظاممند وسیستماتیک بر روی برنامه درسی و(علمی) که تلاش می کند که تئوری های آموزشی بری استفاده از دانش علمی در حال توسعه جدید برای استفاده در محتوای برنامه درسی.رهبران این دوره تاریخی:استانلی هال و فرانسیس پارکر.

2.(PROGRESSIVE FUNCTIONALSM)(1917-1940)کارکرد گرایی پیشرفته:این دوره به وسیله دو دیدگاه متاپر شده است ابتدا پیشرفت گرایی که با دیدگاه کودک محوری جان دیویی آمیخته شده است ودیدگاه کارکرکردی که به وسیله دانشمندان برنامه درسی که بر روی برنامه درسی آموزش تاثیر گذار بوده اند.در این دوره هم به محتوا وهم به فرایند اهمیت داده شده است.(علایق کودک در قالب محتوا).رهبران این دوره :جان دیویی ،فرانکلین بابیت .

3.(DEVELOPMENTAL CONFORMISM)(1941-1956)همنوایی رشدی یا توسعه ای:علاقه به تواناییهای در حال رشد ونیازهای جوانان وهمچنین هماهنگی وهمنوایی به عنوان یک هدف تربیتی.رهبران این دوره :رالف تایلر وهولیس کازول.

 

4.(SCHOLARLY STRUCTURALISM)(1957-1967)سارختارگرایی دانشگاهی:حاکمیت مدرسان دانشگاهی به عنوان نقش کلیدی در توسعه ورشد برنامه های درسی متعددی را با دیسپلین های عمده در هر دو دوره ابتدایی ومتوسطه آموزش وپرورش تدارک دیده اند. رهبران این دوره :جروم برونر و جزوف شواب.

5.(ROMANTIC RADICALISM)(1968-1974)افراط گرایی شخصی یا فردی:آزمایش گرایی در سه زمینه مختلف :مدارس متناوب (جایگزین)، کلاسهای باز،برنامه های انتخابی

رهبران این دوره:کارل راجرز وجان هالت

6.(PRIVATISTIC CONSERVATISM)(1975-1989)محافظه کاری خصوصی:اماده کردن دانش آموزان برای بر عهده گرفتن نقشها در یک جامعه  تکنیکال یا فنی .رهبران این دوره :بنجامین بلوم ،جان ای گودلد

7.(TECHNOLOGICAL CONSTRUCTIONISM)(1990-1999)ساختار گرایی فنی گرا:بهبود وتوسعه مدارس عمومی.اصلاح در آموزش وپرورش عمومی.مدیریت مبتنی بر سایت ومدارس مغناطیسی مدارس چارتر یا هدایت شده.،حرکت مبتنی بر استاندارد ،آموزش فردی شده ،تکنولوژی وتحلیل داده. رهبران این دوره:الیوت آیزنر ،رابرت نی مارزانو  ژوزف رنزولی

8.(MODERN CONSERVATISM)(2000-PRESENT)محافظه کاری مدرن: آماده کردن جوانان به وسیله نظام آموزشی برای اینکه در قرن 21 موفق باشند. مهارتهایی همچون سواد جهانی ،حل مساله ،ابداع و خلاقیت ،حیاتی هستند در اجتماع در حال ارتباط وتوسعه (سواد فرهنگی ،سواد علمی وسواد های چندگانه).رهبران :لیندا دارلینگ هموند،کارل انن تامیلسون.

 

  Comments ()
Recent Posts Desirable pattern of student culture in the holy Qur'an مفهوم و تعاریف فرهنگ: لیست مجلات آی اس آی در حوزه علوم تربیتی و تعلیم و تربیت انواع الگوها در حوزه برنامه درسی: کالبد شکافی نقش وجایگاه برنامه درسی در آموزش و مراقبت کودکان پیش دبستان پیشنهاداتی در مورد بازی با کودکان وجذابیت فرایند یادگیری تاثیر بازی بر رشد مهارتهای ارتباطی -اجتماعی کودکان پیش دبستانی تشریح علم از دانش پایه (دوره ابتدایی ) تا (ph.d)دکترای تخصصی اسلام دین فطرت اصول تربیت در اسلام
My Tags بازی (٢) تربیت (٢) برنامه درسی (٢) اسلام (٢) مطالعات برنامه درسی (٢) کودکان پیش دبستانی (٢) مهارتهای ارتباطی و اجتماعی (۱) الگوی مطلوب (۱) مراجع برترفارسی (۱) تشریح علم (۱) دانش پایه (۱) دانشجو (۱) فرهنگ (۱) خلاقیت (۱) یادگیری الکترونیکی (۱) الگو (۱) اصول (۱) مجلات (۱) کتابهای الکترونیکی (۱) پیشنهادات (۱) آی اس آی (۱) دکترای تخصصی (۱) تاریخ برنامه درسی (۱) یک قرن اخیر (۱) تفاوتهای جنسیتی (۱) مفاهیم (۱) تکنولوژی (۱) خارجی (۱) قران (۱) تعاریف (۱) فطرت (۱)
My Friends سایت ( civilica) مقالات علمی کتابخانه دیجیتالی حوزه سایت اطلاع رسانی همایش های بین المللی جستجوی مجلات علمی خارجی IsI دانشگاه علامه طباطبایی راهنماها و موتورهاي کاوش فارسي راهنماها و موتورهاي کاوش پايان‌نامه‌ها جستجو در منابع اطلاعاتي کتابخانه‌اي کتابخانه‌هاي ديجيتالي فارسي منابع اطلاعاتي کتابخانه‌هاي ديجتالي دانشگاه‌هاي ايران قرآن کريم، نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه راهنماي دانشگاه‌هاي جهان وبلاگ دکتر قره داغی انجمن تکنولوژی آموزشی دانشجویان ایران انجمن مطالعات برنا مه درسی ایران وبلاگ دکتر اکبر مومنی تالار همیاری ایرانیان وبلاگ دکترمصطفی زاده باشگاه مدیران و متخصصان My Pardis