سعید مذبوحی
Contact me
My Profile
Blog Author(s) سعید مذبوحی
Previous Months Home Archive شهریور ٩۱ تیر ٩۱ خرداد ٩۱ اردیبهشت ٩۱ فروردین ٩۱ اسفند ٩٠ بهمن ٩٠ دی ٩٠ آذر ٩٠ آبان ٩٠ مهر ٩٠ آذر ۸٩ خرداد ۸٩ اسفند ۸۸ More ...
      هم اندیشی مطالعات برنامه درسی ()
تفاوتهای جنسیتی by: سعید مذبوحی

تفاوتهای جنسیتی عامل مهمی در یادگیری تشخیص داده شده است. از دیر باز مشخص شده است که دختران و پسران در یادگیری و ترجیحات یادگیری متفاوتند. گاه متضاد یکدیگرند. همچنین در محیط های الکترونیکی مشخص شده است که یادگیرندگان دختر و پسر از الگوها و ترجیحات متفاوت جهت یابی پیروی می کنند که این خود نیازمند پشتیبانی از الگوهای متفاوت است (هول، 1996). در محیط های آموزش الکترونیکی بنا به ماهیت متفاوتی پویایی که از نظر طراحی می تواند داشته باشد، این بعد از عامل انسانی به خوبی می تواند در نظر گرفته شود.

محیط های چند رسانه ای یادگیری الکترونیکی با قابلیت انعطاف پذیری و امکان طراحی آن به صورت شاخه ای می تواند از سبک ها و  ترجیحات مختلف دختران و پسران حمایت کند. این امر به آنها امکان آزادی بسیار در جهت یابی و تعامل غیر خطی را می دهد. یادگیرندگان در این صورت می توانند بر اساس نیازهای اطلاعاتی خود به اطلاعات دست یابند (لاولس و برون، 2000). این امر باعث می شود یادگیری آنها افزایش پیدا کرده و انعطاف پذیری شناختی بالایی کسب کنند.

با وجود انعطاف پذیری شناختی بالایی که محیط های الکترونیکی می توانند فراهم آورند، امکان منحرف شدن توجه و افزایش بار شناختی هم وجود دارد که باید بین این دو با روش ها و تکنیک های مختلف تعادلی ایجاد شود.

برای در نظر گرفتن تفاوت های جنسیتی موارد زیر پیشنهاد می شود:

  • محیط های یادگیری الکترونیکی را بی طرفانه طراحی کنید: تحقیقات نشان داده اند که دختران علاقمندی کمتری به استفاه از کامپیوتر نسبت به پسران دارند. بررسی های انجام شده نشان می دهند که بیشتر نرم افزارها و محیط‌ های اینترنتی مبتنی بر ترجیحات و علاقه های پسر گونه اند. بنابراین در طراحی محیط های چند رسانه ای یادگیری الکترونیکی لازم است که نیازهای هر دو جنس در نظر گرفته شود. تحقیقات تجربی نشان داده اند که پسران از مواردی همچون کنترل، انتخاب و جهت یابی سریع لذت می برند و دختران به مواردی همچون نوشتن، رسم کردن و رنگها در محیط های چند رسانه ای علاقمندی بیشتری دارند (پسیگ و لوین، 2000).

در استفاده از پس زمینه، اندازه و رنگ فونت به یادگیرنده حق انتخاب دهید: یکی از مواردی که می توان در طراحی محیط های چند رسانه ای در محیط های الکترونیکی در نظر گرفت و بسیار اثربخش است، انعطاف پذیری در تعویض کردن فونت ها، اندازه و رنگ پس زمینه است. به عبارتی افرادی که از آن استفاده می کنند در این موارد حق انتخاب داشته باشند و متناسب با سلیقه خود بتوانند آن را تغییر دهند (چن و پاول، 2003).

  Comments ()
Recent Posts Desirable pattern of student culture in the holy Qur'an مفهوم و تعاریف فرهنگ: لیست مجلات آی اس آی در حوزه علوم تربیتی و تعلیم و تربیت انواع الگوها در حوزه برنامه درسی: کالبد شکافی نقش وجایگاه برنامه درسی در آموزش و مراقبت کودکان پیش دبستان پیشنهاداتی در مورد بازی با کودکان وجذابیت فرایند یادگیری تاثیر بازی بر رشد مهارتهای ارتباطی -اجتماعی کودکان پیش دبستانی تشریح علم از دانش پایه (دوره ابتدایی ) تا (ph.d)دکترای تخصصی اسلام دین فطرت اصول تربیت در اسلام
My Tags بازی (٢) تربیت (٢) برنامه درسی (٢) اسلام (٢) مطالعات برنامه درسی (٢) کودکان پیش دبستانی (٢) مهارتهای ارتباطی و اجتماعی (۱) الگوی مطلوب (۱) مراجع برترفارسی (۱) تشریح علم (۱) دانش پایه (۱) دانشجو (۱) فرهنگ (۱) خلاقیت (۱) یادگیری الکترونیکی (۱) الگو (۱) اصول (۱) مجلات (۱) کتابهای الکترونیکی (۱) پیشنهادات (۱) آی اس آی (۱) دکترای تخصصی (۱) تاریخ برنامه درسی (۱) یک قرن اخیر (۱) تفاوتهای جنسیتی (۱) مفاهیم (۱) تکنولوژی (۱) خارجی (۱) قران (۱) تعاریف (۱) فطرت (۱)
My Friends سایت ( civilica) مقالات علمی کتابخانه دیجیتالی حوزه سایت اطلاع رسانی همایش های بین المللی جستجوی مجلات علمی خارجی IsI دانشگاه علامه طباطبایی راهنماها و موتورهاي کاوش فارسي راهنماها و موتورهاي کاوش پايان‌نامه‌ها جستجو در منابع اطلاعاتي کتابخانه‌اي کتابخانه‌هاي ديجيتالي فارسي منابع اطلاعاتي کتابخانه‌هاي ديجتالي دانشگاه‌هاي ايران قرآن کريم، نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه راهنماي دانشگاه‌هاي جهان وبلاگ دکتر قره داغی انجمن تکنولوژی آموزشی دانشجویان ایران انجمن مطالعات برنا مه درسی ایران وبلاگ دکتر اکبر مومنی تالار همیاری ایرانیان وبلاگ دکترمصطفی زاده باشگاه مدیران و متخصصان My Pardis