سعید مذبوحی
Contact me
My Profile
Blog Author(s) سعید مذبوحی
Previous Months Home Archive شهریور ٩۱ تیر ٩۱ خرداد ٩۱ اردیبهشت ٩۱ فروردین ٩۱ اسفند ٩٠ بهمن ٩٠ دی ٩٠ آذر ٩٠ آبان ٩٠ مهر ٩٠ آذر ۸٩ خرداد ۸٩ اسفند ۸۸ More ...
      هم اندیشی مطالعات برنامه درسی ()
تکنولوژی چیست؟ by: سعید مذبوحی

 

تکنولوژی فرایندی است که انسانها از طریق آن به دخل و تصرف در طبیعت می پردازند، تا از آن طریق نیازهایشان برآورده شود. اکثر افراد به تکنولوژی از طریق مصداقهای عینی آن می اندیشند. مصداقهایی همچون: کامپیوتر و نرم افزار، ماشین های گندزدا، آفت زداها، مایکروویوها، سدها، ماشین آلات صنعتی، هواپیماها و سفینه ها و غیره. اما تکنولوژی چیزی بیش از این محصولات عینی است.

تکنولوژی شامل زیرساختهای ضروری برای طراحی، تولید، اجرا و تعمیر محصولات فنی از زمان طراحی آنها تا به کارگیری و ارائه خدمات بعد از تولید آنهاست. دانش و فرایندی که در تولید و اجرای محصولات فنی، مهندسی دانش – چگونگی (Know-how) و تربیت متخصصان و دانش های فنی گوناگون، همه بخش های مهم و برابری از تکنولوژی هستند.

تکنولوژی حاصل ترکیب مهندسی و علم است. یا به عبارت دیگر از دل این دو بیرون می آید. علم دو جزء اساسی دارد: 1) بدنه دانش که در طول زمان بر روی هم انباشته شده است و 2) فرایند به کار بردن روش علمی در کشف و تبیین طبیعت که به تولید علم می انجامد. مهندسی نیز، شامل بدنه ای از دانش و فرایند حل مساله است. علم به فهم "چرا" و "چگونگی" طبیعت کمک می کند و مهندسی به شکل دادن به جهان طبیعی برای برآورده کردن نیازهای بشری یاری می رساند. بنابراین می توان گفت مهندسی طراحی در بستر محدودیت هاست. به طور خلاصه تکنولوژی ضرورتاً علم و مهندسی را در بر می گیرد.

اما خود تکنولوژی حداقل در پنج معنی زیر به کار می رود:

1) تکنولوژی به عنوان اشیاء:

ابزارها، ماشین ها، جنگ افزارها و ...

2) تکنولوژی به عنوان دانش:

فرایند دانش – چگونگی که پشت اختراعات فنی جدید است.

3) تکنولوژی به عنوان فعالیت:

اینکه چگونه افراد روشها، مهارتها، روندها را به کار می برند.

4) تکنولوژی به عنوان فرایند:

با یک نیاز شروع شده و با یک راه حل پایان می یابند.

5) تکنولوژی به عنوان نظامهای فنی – اجتماعی:

استفاده هایی ترکیبی از انسانها و وسایل برای حل مسائل.

  Comments ()
Recent Posts Desirable pattern of student culture in the holy Qur'an مفهوم و تعاریف فرهنگ: لیست مجلات آی اس آی در حوزه علوم تربیتی و تعلیم و تربیت انواع الگوها در حوزه برنامه درسی: کالبد شکافی نقش وجایگاه برنامه درسی در آموزش و مراقبت کودکان پیش دبستان پیشنهاداتی در مورد بازی با کودکان وجذابیت فرایند یادگیری تاثیر بازی بر رشد مهارتهای ارتباطی -اجتماعی کودکان پیش دبستانی تشریح علم از دانش پایه (دوره ابتدایی ) تا (ph.d)دکترای تخصصی اسلام دین فطرت اصول تربیت در اسلام
My Tags بازی (٢) تربیت (٢) برنامه درسی (٢) اسلام (٢) مطالعات برنامه درسی (٢) کودکان پیش دبستانی (٢) مهارتهای ارتباطی و اجتماعی (۱) الگوی مطلوب (۱) مراجع برترفارسی (۱) تشریح علم (۱) دانش پایه (۱) دانشجو (۱) فرهنگ (۱) خلاقیت (۱) یادگیری الکترونیکی (۱) الگو (۱) اصول (۱) مجلات (۱) کتابهای الکترونیکی (۱) پیشنهادات (۱) آی اس آی (۱) دکترای تخصصی (۱) تاریخ برنامه درسی (۱) یک قرن اخیر (۱) تفاوتهای جنسیتی (۱) مفاهیم (۱) تکنولوژی (۱) خارجی (۱) قران (۱) تعاریف (۱) فطرت (۱)
My Friends سایت ( civilica) مقالات علمی کتابخانه دیجیتالی حوزه سایت اطلاع رسانی همایش های بین المللی جستجوی مجلات علمی خارجی IsI دانشگاه علامه طباطبایی راهنماها و موتورهاي کاوش فارسي راهنماها و موتورهاي کاوش پايان‌نامه‌ها جستجو در منابع اطلاعاتي کتابخانه‌اي کتابخانه‌هاي ديجيتالي فارسي منابع اطلاعاتي کتابخانه‌هاي ديجتالي دانشگاه‌هاي ايران قرآن کريم، نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه راهنماي دانشگاه‌هاي جهان وبلاگ دکتر قره داغی انجمن تکنولوژی آموزشی دانشجویان ایران انجمن مطالعات برنا مه درسی ایران وبلاگ دکتر اکبر مومنی تالار همیاری ایرانیان وبلاگ دکترمصطفی زاده باشگاه مدیران و متخصصان My Pardis